Sammanfattning 2015

Tävlingsåret 2015

Nu har jag averkat mitt första år som racingförare !!!!!!!!!!!!!
Det trodde jag aldrig att jag skulle börja köra racing.
Det startade med att pirre la ut en bild på FB på Fredrik Åbergs bil och jag hajade tilll VA FAN är det på G med sånna bilar och började googla ....
Japp det var på G då blev det bara SKA HA :-) Detta var 2014 och en plan smiddes.
Behöver jag säga att den gick åt hel....e rätt snabbt.
Hittade ett lik på blocket från Fredde himself 18000:- rullande chassie ska ha bara.
Sagt å gjort åkte och införskaffade den oslipade diamanten :-)
Det var ju inte riktigt ett rullande chassie!!!!! Det enda som var monterat var gas, kopplingspedal och växelspak hmm.
Efter en lång höst och vinter kom jag äntligen till start.
2 träningspass avklarades på sveistad och ja jag tog mig runt iallafall.
Första tävlingen blev på Kinnekulle ring och det var en chock den styrde ju inte nått gick rakt fram i kurvorna herre gud vad fel allt var.
Men jag tog mig runt och kom i mål med hel bil och inte sist.
Jag fick 1 poäng MEN Johan en finländare hade fått nått strul men cupanmälan så jag förlorade den poängen när han nu ingick i cupen skit och.
Hem å skruvade lite framvagn för att få lite bättre styrning och laddade för Gelleråsen deltävling 2.
Kommer dit i REGN Å BLÅST kallt blött och HALT.
Hur det gick...................Jo jag tog mig runt och i mål med hel bil och inte sist så jag fick vara nöjd kanske.....
Fick hjälp av en som heter Jörgen att byta till mjukare fjädring men har lite svårt att säga hur mycket bättre det blev för när finalen gick så hade rutan immat igen och sen var det ju vattendimma från bilarna framför behöverjag säga att jag inte såg så bra kunde ana mig till vart jag skulle svänga.......
Nu var det dags för deltävling 3 och den gick av stapel på Gröndalen i Eskilstuna ännu en ny bana som jag aldrig kört på och i solsken.
Jag tyckte bilen funkade bra men hade lite svårt att hänga med dom andra men jag tog mig i mål med nästan en hel bil det var en sammanstötning med Lennte så jag krökte högre övre spindelled inget allvarligt jag kunde ju fullfölja racet och jag kom INTE sist snudd på poäng vill jag minnas .
Fram till nästkommande tävlling byter jag insugningsgummi och konstaterar att jag åkt omkring med stryp motor skilde 4mm på diametern !!!!!!!
Körde ett test på Valdermarsviks folkracebana och konstaterade att det var som en helt annan motor :-)
Så full av förhoppning antog jag den 4 deltävlingen Kanonloppet på Gelleråsen ihop med STCC.
Nu med mer klipp i motorn så ska jag väll komma lite högre i resultatlistan TRODDE jag men jag kom inte SIST och bilen var hel.
Det var riktigt kul att köra där med allt folk runtomkring det värsta var när det dök upp en tv kamera i ansiktet det nervöst idag kommer jag knappt ihåg vad jag sa och tur att det inte gick ut på svtplay :-)
Deltävlling 5 gick på sveistad banan i Linköping och där hade jag varit förut ett par gånger MEN REGN REGN .
Jag pumpade däck riktigt hårda och bilen funkade bra tyckte jag hade ett par fighter med Lennte å Micke kul som fan att kunna fightas med nån.
Men det kunde slutat illa för jag kom på rakan och skulle pasera micke och bilen bara drog sig ut på gräset och min första tanke var att detta kommer att göra ont men frikoppling styra lite försiktigt och sen upp igen på banan efter ca 200m gräsåkande och ge järnet igen :-)
Och JAG fick min första POÄNG nu var jag taggad hornen var hur stora som helst när jag åkte hem :-)
Deltävling 6 på Sturup Raceway med svistad i färskt minne så nu skulle det köras åtahelvete och det gjorde det på första varvet blev sittande i sandfållan :-(.
Det var mycket som rörde sig i mitt huvud där sovit dåligt natten inan för jag körde punktering på saaben till vandrarhemmet så vi var framme sent på kvällen och jag försökte hålla lite koll på min toppkylnng jag byggt och kopplingen slirade ................mycket nu........................
Ett snabbt kopplingsbyte och sen ut för första kvalet jajajaja det var nästan som att sitta i en torktummlare. 
I princip alla var nere på fredagen för att träna och det hade jag VERKLIGEN behövt kvalade näst sist.
Kval 2 regn jo jag kanade runt några varv.
Finalen tänkte bara har inget att förlora skit ifall det rasar nu kör vi hade häng på 2 st några varv men jag fegade på ett ställe och tappade lite varje varv å lite fel spårval på ett annat ställe så var det kört ....ville väll lite förmycket.
Men jag kom inte sist å bilen var hel och 3 poäng till :-)

Jag vill passa på att tacka alla som hjälpt mig under året
Hammarlund
Bohman
Ryda
Ewa
Utan er hade det varit svårt
Tack / Dennis Gustavsson

Lite samanfattning är att jag har lärt mig mycket från varje tävling så det har ju gått bättre å bättre tycker jag lite surt att säsongen är över för det har varit skit kul å lära känna en massa nya personer allt ifrån mer eller mindre proffs till den glade amatören.
Lite tankar som far runt i skallen är att själva tävlingsförfarandet skulle vara samma på alla tävlingar med 1 träning 1 kval och 2 finaler där första finalen är kval till andra finalen.
Däckregeln som varit att max 6 däck tillåts tycker jag var bra men priset var väll en nackdel. Nu var ju inte det den stora utgiften.
Dom största utgifterna för min del var anmälan/resa/boende rep kostnaden iår på bilen uppgick till 1500:- bara plus lite service typ olja stift..........
Sen är var det det här med anmälan Kinnekulle racet var klockren anmälan till övriga race kunde man ju fått en bekräftelse på att anmälan kommit fram åtminstånde.
Inbjudan var det ju lite si å så med och tycker jag.
Sen en grej är motor regel varför man inte får måla om motorn ? 
Och till nästa år lite tävlingr på grusbaner typ folkrace/rallycross kanske nån rundbana
Nu får det bli en genomgång av bilen från bumper till bumper med lite finish jobb på både ram å kaross och rejäl genomgång av motorn lite dåligt komp på 2 cylindrar så till 2016 ska inta bara jag vara snygg i depån bilen ska glänsa och fort ska det gå på banorna runt om i sverige och kanske nått mer land 

Tack för mig vi synns nästa år
Dennis